|
KUPIĘ JACHT - PORADNIK
czyli odpowiedzi na najczęściej
zadawane pytania dotyczące kupna/sprzedaży jachtu/motorówki
Poniższy
poradnik dotyczy w szczególności jachtów śródlądowych.
Pytanie:
Na co zwracać uwagę kupując używany jacht żaglowy?
Odpowiedz:
Każdy jacht przed zakupem bardzo dokładnie należy obejrzeć, najlepiej w
towarzystwie kogoś biegłego w tej dziedzinie. Jeżeli nie pływałeś przez
co najmniej kilka sezonów, nie posiadałeś wcześniej łódki, bezwzględnie
nie kupuj sam. Znajdź kogoś, kto spełnia oba te warunki, najlepiej
łącznie.
Na inne rzeczy zwracamy
uwagę przy kupowaniu jachtu z dolnej półki cenowej (gdzie dominują jachty
stare), a na inne, gdy kupujemy kilkuteni jacht luksusowy.
Ogólnie zwracamy uwagę przede
wszystkim na:
-
okolice skrzynki mieczowej
- w jachtach produkcji 'garażowej' można spotkać niewłaściwe połączenie
skrzynki z resztą kadłuba, powodujące jej wyłamywanie. Ślady napraw, wilgotny
laminat (lub wręcz cieknąca woda) świadczą naruszeniu oryginalnej struktury
laminatu i mogących z tego wynikać późniejszych problemach. Dotyczy w szczególności
jachtów z mieczem szybrowym (np. popularna Sportina 595).
-
miecz wraz z systemem jego
podnoszenia + ster - sprawdzić, czy miecz unosi się lekko, bez zacięć
mogących świadczyć o skrzywieniu płetwy (prostowanie płetwy lub jej wymiana
mogą być kosztowne - szczgólnie dotyczy miecza szybrowego). Zły stan fału
miecza (jeżeli jest bardzo zużyty), może świadczyć o częstej, okresowej
konieczności jego wymiany - np. z powodu zepsutej lub wadliwej windy, ewentualnie
krzywej/niedopasowanej płetwy. Sprawdź luzy na sterze. Sprawdź jak wygladają
fały steru. Podciągnij kilkakrotnie płetwę sterową oraz miecz. Przyjrzyj
się i posłuchaj jak opada. Miecze uwielbiają się klinować lub mieć za wielkie
luzy. Jedno i drugie da ci w przyszłości w kość.
-
stan laminatu - wszelkie
miękkie uginanie się pokładu czy innych powierzchni świadczą o złym stanie
laminatu, niewłaściwie wykonanej kontrukcji usztywniającej lub zbyt cienkim
laminacie (często spotykana przypadłość jachtów po-regatowych/wyczynowych).
Wejdź na łódkę i nie śpiesz się. Przejdź do dziobu i z powrotem po obu
burtach, przyjrzyj się na ile ugina się pod tobą laminat. Jeżeli jesteś
z kimś, dobrze na to samo popatrzeć od spodu.
-
grubość laminatu - laminat
uboższy o kilka warstw czyni skorupę dużo tańszą w produkcji / atrakcyjniejszą
cenowo w sprzedaży. Niestety wraz z ceną spada także jej trwałość.
-
warunki w jakich jacht był
zimowany - istnieje pogląd, że jacht zimowany 'pod chmurką' bez przykrycia
niszczeje szybciej niż przechowywany w ogrzewanym hangarze, a głównym niszczycielem
jest zamarzająca we wszelkich szczelinach laminatu woda, która rozsadza/rozszczepia
materiał obniżając jego wytrzymałość. Poważnym i często występującym problemem
jest także pleśń pojawiająca się najczęściej podczas przechowywania jachtu
w miejscu wilgotnym, bez zapewnienia odpowiedniej wentylacji (dotyczy przeważnie
przechowywania w hangarach / garażach). Szczególnie na pleśń i grzyby narażone
są: tapicerka i materace oraz żagle, które powinny być przed zimą starannie
wysuszone i przechowywane w suchym pomieszczeniu z dobrą wentylacja. Uwaga:
zarówno pod chmurką jak i w hali można przechowywać jacht prawidłowo lub
źle.
-
producent - jachty budowane
w
całości przez stocznie
jachtowe są budowane ściśle według projektu, z zachowaniem wymagań
technologicznych, przy użyciu maszyn i urządzeń niedostępnych małym producentom
ze względu na koszt ich zakupu; jachty budowane z gotowych skorup
(zabudowywane we własnym zakresie) nie zawsze są zgodne z projektem (np.
nie posiadają wystarczającej ilości komór wypornościowych, zbyt mały/zbyt
duży balast, zbyt małą lub zbyt dużą powierzchnię żagla), co może pogorszyć
bezpieczeństwo użytkowania; jachty budowane metodą 'garażową'
(szczególnie popularną w latach 80-tych) często były budowane najczęściej
przez amatorów, w czasach powszechnego braku dostępu do dobrych materiałów
i narzędzi, często niezgodnie z projektem i bez zachowania wymagań technologicznych
(np. zbyt niska temperatura podczas laminowania). Od każdej reguły istnieją
oczywiście wyjątki.
-
wiek jachtu - ząb czasu
jest wstanie nadgryźć nawet najlepszy materiał.
-
ogólny stan jachtu -
wszelkiego rodzaju drobne uszkodzenia, a przede wszystkim sposób ich naprawy
- czy zostały naprawione profesjonalnie czy łatane 'byle jak' - świadczą
o poszanowaniu jachtu (lub jego braku). Okolice dziobu, rufy, burty w swym
najszerszym miejscu noszą zwykle ślady złego traktowania. Jeżeli łódka
ma zamknięty kokpit sprawdź, czy odpływy są drożne. Uruchom każde urządzenie,
które łódka ma na swym wyposażeniu (np. pompy zęzowe).
-
żagle - obejrzyj żagle
i powąchaj je. Ślady pleśni, liszaje plam, przerwane szycia, oberwane lub
niekompletne pełzacze, brak listew, uszkodzone kieszenie, powycierane szoty
i fały wskazuja na zużycie lub niefrasobliwość właściciela. Żagle prane
przed sprzedażą z użyciem wybielacza niszczą nici użyte do łączenia brytów,
dlatego lepiej kupować żagle nie czyszczone i wyczyścić je we własnym zakresie.
-
osprzęt - sprawdź stopery
(czy trzymają), kabestany (czy się obracają swobodnie, bez zacięć). Ich
rzeczywistą sprawność ocenisz w trakcie testowania łódki na wodzie.
-
takielunek - wanty, sztag,
całe olinowanie stałe oraz sposób jego mocowania do pokładu. Wszelkie ślady
majstrowania na styku z laminatem kadłuba wskazują na złe zamocowanie lub
złą eksploatację. To samo dotyczy knag, koszy, kip, podwięzi burtowych,
sztagowników, itp. Sprawdź przekroje want, czy sa zgodne z dokumentacją
łódki
-
maszt i system jego opuszczania
- obejrzyj dokładnie maszt, bom, mocowanie masztu, mechanizm jego kładzenia.
Jeżeli łódka ma tzw. bramkę, połóż i podnieś maszt. Jeżeli wszystko jest
ok. jest to prosta i szybka operacja.
-
wnętrze - wejdź do środka,
uważnie obejrzyj zejściowkę i podłogę pod sztorcklapą. To ulubione miejsce
przecieków w trakcie deszczu. Zamknij i otwórz wszystkie luki, przyjrzyj
się dokładnie, czy nie ma dookoła śladów wody. Jak najdokładniej przyjrzyj
się miejscom, w których zamocowane są jakiekolwiek urządzenia na pokładzie.
Szukaj śladów przecieków i napraw. Włącz swe powonienie ogladając
materace i podsufitkę. Wigoć, ślady pleśni, nieprzyjemny zapach wiele Ci
powiedzą o trudnej przeszłości łódki. Obejrzyj wszystkie elementy drewniane
zabudowy. Poza jakością wykonania istotne jest, czy np nie podciągały wody
od dołu. Malowanie nieprzeźroczystą farbą zamiast lakieru może kryć przykre
niespodzianki.
-
instalacja wodna - zamknij
i otworz wszystkie zawory, nie powinny stawiać oporu, sprawdź jakość cybantów
i rur z których wykonano instalalacje. Obejrzyj wc chemiczne, czy jest
kompletne. Jeżeli łódka ma wc morskie, wykonaj kilka razy cały cykl wyrzucenia
i zassania wody zaburtowej
-
instalacja gazowa - dokładnie
sprawdź instalację gazową, jeżeli łódka taką posiada.
-
elektronika jachtowa
- ocena jakości elektroniki (dotyczy to głownie łodek morskich) to osobna
dziedzina wiedzy. Właśnie tu przyda ci się kompetentny doradca.
-
silnik - nawet jeżeli
jest to najprostszy Merkury doświadczony doradca jest niezbędny. Odpal
silnik, pozwól mu pochodzić na jałowym biegu. Już po paru minutach będziesz
o nim wiedział o wiele więcej. Jeżeli był źle serwisowany, to bardzo szybko
zacznie chodzić nierówno, kasłać lub w ogóle siądzie. (więcej o silniku
i metodach jego sprawdzania czytaj poniżej)
-
komory wypornościowe
- Jeżeli łódka posiada komory wypornościowe obejrzyj je dokładnie (na tyle,
na ile jest to możliwe). Zalana komora na pewno nie spełni swego zadania.
Generalnie: otwórz każde miejsce, gdzie da się zajrzeć, szukaj wody, pleśni,
brudu.
-
wyposażenie ruchome -
sprawdź wyposażenie ruchome: kapoki, gaśnice, bosak, wiosła, kotwice, itp.
Każda z tych rzeczy kosztuje niewiele. Razem to poważne pieniądze.
-
legalność jachtu - przypadki
kradzieży całych jachtów zdarzają się na szczęście sporadycznie, jednak
zawsze warto sprawdzić wszelkie dostępne dokumenty: dowody rejestracyjne,
dokumenty ubezpieczeniowe, stare umowy kupna-sprzedaży (zamiany/darowizny),
faktury zakupu; w przypadku budowy systemem gospodarczym - poprosić o okazanie
faktur za materiały służące do samodzielnej budowy; ksiązki serwisowe,
instrukcje obsługi w przypadku silników i urządzeń pokładowych itp. dokładnie
sprawdzić tożsamość sprzedającego - zanotować dane z dokumentu tożsamości
i porównać z pozostałymi dokumentami. Nie wstydź się i pytaj o wcześniejsze
umowy kupna-sprzedaży.
-
dokumentacja jachtu -
po zakupie, podczas remontów i przeróbek niezwykle przydatna jest dokumentacja
jachtu. Są w niej wszystkie instalacje, wymiary, przekroje, itp. Jachty
stoczniowe zwykle ją mają. Jeżeli łódka nie ma dokumentacji, to może
to być tzw. garażówka. Jeżeli jest dokumentacja - poproś o certyfikat od
projektanta wraz z numerem i wskazanie miejsca na kadłubie, gdzie wlaminowna
jest plakietka z numerem. To dowody na legalność wykonania kadłuba. Jeżeli
łódka nie ma dokumentacji - nie oznacza to automatycznie, że jest zła -
oznacza, że trzeba ją sprawdzić dokładniej.
-
oględziny jachtu na sucho
i na mokro - jeżeli jest taka możliwość, jacht należy po oględzinach
na sucho - zwodować (lub odwrotnie). Będziemy mieli wówczas większą pewność,
że niczego nie pominęliśmy. Ocenia się stan żelkotu, stan dna, laminatu,
podwięzi wantowych (które na jachtach mocno wyeksploatowanych mogą być
wręcz powyrywane), podstawowe rozwiązania konstrukcyjne (które mogą być
błędne), sposób zespolenia pokładu ze skorupą, stan takielunku, grodzi
i wzmocnień, balast, sposób mocowania takielunku stałego, sposób mocowania
okuć, koszy, relingów, maszt, instalację elektryczną (na jachtach śródlądowych
często wykonywaną źle - niebezpiecznie np. z użyciem drutów zamiast linek
do instalacji 230V), instalację gazową, wyposażenie, konstrukcję i stan
steru, miecza i 1001 pozostałych rzeczy... Poproś o wyciągnięcie łodki,
tak żebyś mógł dokładnie obejrzeć jej część podwodną. Czy nie ma śladów
uderzeń, bombli, podejrzanie miekkich miejsc. Szczególnie uważnie obejrzyj
wyjścia i wejścia instalacji: wody zaburtowej, chłodzenia silnika, itp.
Jeżeli łodka ma stały silnik sprawdź stan śruby, luzy, itd.
Nie
przejmuj się, jeżeli nie wszystko jest w idealnym stanie. Wiele
rzeczy możesz naprawić sam lub zlecić za niewielkie pieniądze - ale jeżeli
jest jakiś poważny problem z kadłubem, stacjonarnym silnikiem, łódka ma
ewidentne ślady podtopienia, podziękuj grzecznie i ogladaj następną łodkę.
Nie nabieraj się na ilość głośników, jaka ma instalacja audio na łódce,
bo nie ma to znaczenia. Nie wierz w regatową szybkość łodki, póki jej sam
nie sprawdzisz. Nie wierz, że łódka całe sezony tylko stała na przystani
i nie pływał na niej wyłącznie właściciel. Z drugiej strony nie traktuj
sprzedającego jak potencjalnego oszusta. Jeżeli uznałeś, że stan jachtu
jest adekwatny do żądanej ceny, czas na praktyczne jej sprawdzenie.
Nie kupuj łódki nie pływając
na niej! Tu również będziesz potrzebował kogoś z doświadczeniem. Jak łódka
idzie na silniku, a przede wszystkim na żaglach. Czy jest miękka, czy twarda,
mocno, czy słabo ostrzy. Oczywiście, różne łódki mają różne charaktery,
ale nawet nie wiesz, jak potrafią się od siebie różnić łódki teoretycznie
takie same. Tendencja do gwałtownego ostrzenia może być efektem 'oszczędności'
na 100 kg balastu i na dokładkę złego jego umieszczenia. Nie zadowalaj
się 15 min przejażdżką, naprawdę żegluj, najlepiej przy silnym wietrze.
Bardzo dobrym sposobem na
przetestowanie łodzi jest wcześniejsze
wyczarterowanie
jachtu (dotyczy niestety tylko jachtów
czarterowych).
Najważniejsze
- nie oczekuj cudów po łódce za 10.000-20.000zł. Jeżeli masz
do wydania znacznie więcej - przyłóż się do sprawdzenia jachtu przed zakupem.
Pytanie:
Kupiłem jacht bez dokumentacji (projektu). Gdzie mogę ją uzyskać?
Odpowiedz:
Zdarza się, szczególnie dotyczy starszych jachtów, że dokumentacja gdzieś
zaginęła. Projekt jachtu można zakupić u projektanta. W dobie internetu
dotarcie do projektanta nie stanowi szczególnego problemu. Każda szanująca
się pracownia ma swoją stronę internetową.
W przypadku jachtów nietypowych,
mało popularnych lub zagranicznych może być większy problem z dotarciem
do projektanta (jeżeli nie wiadomo nawet jaki typ jachtu zakupiliśmy).
Najlepiej w takim wypadku skorzystać z pomocy internautów np. pisząc na
grupę dyskusyjną pl.rec.zeglarstwo
lub skorzystać z któregoś z licznych forów żeglarskich.
Pytanie:
Co to jest numer HIN?
Odpowiedz:
HIN (Hull Identification Number - numer identyfikacyjny kadłuba)
- obowiązkowe oznakowanie kadłuba wg dyrektywy UE (dotyczy jachtów
stoczniowych, powstałych w ostatnich latach). Numer naniesiony
trwale - najczęsciej wytłoczony w laminacie - w dwóch miejscach: widocznym
i niewidocznym dla osób trzecich (w miejscu znanym tylko wytwórcy kadłuba).
Miejsce widoczne znajduje się w pobliżu prawego kantu pawęży.
Numer HIN zawiera dane kraju
wytwórcy, kod stoczni, numer seryjny, miesiąc i rok budowy oraz typ modelu.
Numer HIN składa sie z 14 znaków - przykładowo: PL - XYZ N464Y D8 08, gdzie
poszczegóne numery oznaczają:
PL - kraj, w którym jacht
zbudowano
XYZ - kod producenta
N464Y - numer seryjny jachtu
D - miesiąc produkcji (A
= Styczeń)
8 - rok produkcji
08 - rok modelowy łodzi
Zobacz przykładowy
numer HIN.
Pytanie:
Na co zwracać uwagę kupując motorówkę?
Odpowiedz:
Zastosowanie mają w większości zasady przy kupnie jachtu (powyżej) ze szczególnym
uwzględnieniem silnika (poniżej).
-
w motorówkach przystosowanych
do silnika zaburtowego należy obejrzeć przede wszystkim pawęż
i jej połączenie z resztą kadłuba - stosowanie zbyt mocnego/cięzkiego silnika
do danej łodzi może prowadzić do jej osłabienia. Wypytać właściciela o
moc stosowanego silnika (najczęściej chętnie o tym mówią) i porównać z
zaleceniami producenta.
-
sprawdzić stan i szczelność
wszelkich przepustów poniżej linii wodnej (czujniki logów, echosondy itp.)
- uszczelnienia w takich miejscach z czasem tracą swoje właściwości uszczelniające
i laminat może być zawilgocony, co w połączeniu z zimowaniem 'pod chmurką'
może osłabić jego wytrzymałość i/lub trwałość
Pytanie:
Na co zwracać uwagę kupując silnik?
Odpowiedz:
Każdy
silnik powinen sprawdzić biegły mechanik (najlepiej motorowodny).
-
gdzie był używany - szczególnie
należy przyglądać się silnikom używanym na słonych wodach (większość używanych
z importu, sprowadzanych w celu odsprzedaży, ze względu na niską cenę zakupu).
Używanie silnika w słonej wodzie skraca jego żywotność - korozja elektrochemiczna,
szczególnie układu chłodzenia.
-
używany w jachtach czarterowych
- szczególnie zaburtowe małej mocy - wada: intensywnie eksploatowane przez
przypadkowe osoby; zaleta: przeważnie sumiennie serwisowane.
-
obecność i stan anod
- najczęsciej po anodach widać czy silnik był używany w słonej wodzie lub
czy był intensywnie ekspoatowany w ogóle (o ile nie zostały wymienione).
-
stan śruby i klina zabezpieczającego
-
nieoryginalny klin może świadczyć o uderzeniu silnikiem (spodziną) w podwodną
przeszkodę. W przypadku silników dużej mocy śruby są kosztowne - sprawdzić,
czy nie ma ukrytych/zamalowanych śladów napraw.
-
olej w spodzinie - sprawdzić
poziom oleju w spodzinie (i jego stan - barwę, mętność, konsystencję) -
praca silnika bez spodziny wypełnionej olejem do odpowiedniego poziomu
może spowodować poważne uszkodzenia silnika. Olej mętny może swiadczyć
o dostającej się do spodziny wodzie (grozi poważnym uszkodzeniem). Olej
bezwzględnie musi być okresowo wymieniany, dlatego bezpośrednio po zakupie
zalecana jest wymiana oleju.
-
ogólny stan silnika -
nawet jeżeli jest to najprostszy Merkury doświadczony doradca jest niezbędny.
Odpal silnik, pozwól mu pochodzić na jałowym biegu. Już po paru minutach
będziesz o nim wiedział o wiele więcej. Jeżeli był źle serwisowany, to
bardzo szybko zacznie chodzić nierówno, kasłać lub w ogóle zgaśnie.
-
legalność - sprawdzić
wszelkie dokumenty silnika, numery seryjne (czy nie zostały przebite),
szczególnie dotyczy silników zaburtowych niewielkiej mocy, których mnóstwo
zostało skradzionych pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Obecnie, z powodu
powszechnego stosowania skutecznych zabezpieczeń oraz dużej dostępności
stosunkowo tanich silników nowych - problem kradzieży silników zaburtowych
zanika.
-
dobór odpowiedniej długości
stopy - dotyczy silników zaburtowych. Jeżeli odległość od górnej części
pawęży do stępki wynosi 35-45cm - silnik z krótką stopą; jeżeli 50-55cm
- z długa stopa, powyżej 60cm - ultra długa (rzadko spotykane). Podane
wartości są orientacyjne i mogą być różne w zależności od marki silnika.
W jachtach żaglowych najczęściej stosowane są silniki z długą stopą.
-
dobór odpowiedniej mocy silnika
-
większość jachtów, motorówek ma podane przez producenta zalecane wartości
w KM dla danego modelu, w przedziale od-do. W przypadku jachtów żaglowych
lepiej stosować silniki z górnego przedziału zalecanej mocy. Zapas mocy
ułatwi poruszanie się jachtem na silniku przy silnym, dopychającym wietrze.
Ponadto zapas mocy może przydać się w krytycznej sytuacji. W motorówkach
nie zaleca się stosowania silników większych niż zalecane ze względu na
możliwość uszkodzenia pawęży.
Pytanie:
Silnik - dwusuw czy czterosuw?
Odpowiedz:
Każdy ma swoich zwolenników i przeciwników.
-
silniki dwusuwowe - wymagają
stosowania odpowiedniej mieszanki paliwowej (ze specjalnym olejem). Używanie
nieodpowiedniego oleju lub w nieodpowiednich proporcjach skraca żywotność
silnika. Stosunkowo prosta konstrukcja - tańsze w zakupie. Starszej generacji
silniki dwusuwowe zwane są niekiedy 'dwusyfami', ze względu wydostawanie
się do wody wraz ze spalinami - zużytego oleju. Nowoczesne konstrukcje
z bezpośrednim wtryskiem paliwa znacznie ograniczyły emisję spalin (normy
EPA).
-
silniki czterosuwowe-
droższe w zakupie, cięższe (więcej części) od dwusuwowych tej samej mocy;
niższe osiągi w porównaniu do dwusuwów - dotyczy silników o dużej mocy;
przeważnie mniejsze spalanie, stosuje się czystą benzynę bezołowiową.
Pytanie:
Podczas postoju silnik zaburtowy pozostawiać opuszczony w wodzie czy podniesiony?
Odpowiedz:
Każdy sposób ma swoich zwolenników i przeciwników. Pozostawienie spodziny
zanurzonej w wodzie naraża ją na obrastanie glonami, zanieczyszczenie układu
chłodzenia (pobór wody) i naraża na korozję (szczególnie w słonej wodzie).
Pozostawienie silnika podniesionego naraża śrubę na kradzież (szczególnie
silniki dużej mocy).
Pytanie:
Silnik zaburtowy w 'studzience' czy stacjonarny?
Odpowiedz:
Jest to w zasadzie kwestia wyłącznie finansowa. Silnik zaburtowy zamontowany
w tzw. studzience jest rozwiązaniem tańszym od silnika stacjonarnego -
niestety bardziej zawodnym i niezdrowym dla samego silnika. Istnieje problem
z odprowadzeniem spalin i zapewnieniem odpowiedniego dopływu powietrza
niezbędnego do spalania paliwa w silniku (silnik często się dławi). Osobnym
problemem jest niezawodne zsynchronizowanie silnika z kołem sterowym. Zaletą
silnika 'w studzience' w przypadku jachtu czarterowego - jest możliwość
jego łatwej wymiany na inny w przypadku awarii - bez przestoju jachtu.
Stacjonanry silnik jest
rozwiązaniem eleganckim, ekonomicznym w eksploatacji (przeważnie diesel)
- niestety droższym w zakupie. Niekiedy zachodzi potrzeba zastosowania
dodatkowo steru strumieniowego.
Pytanie:
Nowy jacht czy używany? A może budowa jachtu?
Odpowiedz:
-
Kupując
jacht używany przejmujemy na siebie wszelkie jego wady widoczne
i ukryte, zawsze należy przygotować sie na mniejsze lub większe remonty
bezpośrednio po zakupie lub po krótkim okresie użytkowania. Przejmujemy
też ewentaulne wady prawne: jachty stanowiące zastaw bankowy, jacht
pochodzący z kradzieży (na szczęście kradzieże jachtów należą do wyjątków,
ze względu na trudności ze zbyciem i łatwoscią rozpozania przez właściciela
nawet po latach). Legalność pochodzenia należy sprawdzić przed podpisaniem
umowy
kupna-sprzedaży jachtu. Tańszy w zakupie.
-
Kupując
jacht nowy - płacimy po prostu wyższą cenę za spokój związany z
brakiem powyższych wad. Wybór na rynku jachtów nowych jest ogromny, więc
stajemy przed problemem wyboru odpowiedniego dla siebie (i swoich możliwości
finansowych) modelu i przede wszystkim wyposażenia stanowiącego często
równowartośc ceny 'gołego' jachtu.
-
Zlecenie
budowy lub zabudowy gotowej skorupy na indywidualne zamówienie
- ma swoje zalety pod warunkiem wybrania rzetelnego wykonawcy (niekoniecznie
taniego).
-
Samodzielna budowa jachtu
we własnym zakresie - osoby podejmujące się samodzielnej budowy jachtu
nie potrzebują czytać tego poradnika, gdyż na tej stronie zawarte są absolutne
podstawy, bez znajomości których samodzielna budowa nie jest możliwa. Jeżeli
mimo wszystko samodzielna budowa - zalecane kupno solidnego podręcznika,
najlepiej kilku, wyjazdy na targi gdzie można 'pociągnąć za język' specjalistów...
Pytanie:
W jakim okresie najlepiej kupować jacht?
Odpowiedz:
Najwięcej jachtów do sprzedaży pojawia się po sezonie (koniec sierpnia,
wrzesień, początek października). Z uwagi na wysoką podaż jachty w tym
okresie są najtańsze. Za kupnem jachtu jesienią przemawia także możliwość
przetestowania jachtu jeszcze na wodzie (przed wyciągnięciem na zimowanie)
- łatwiej wówczas o wykrycie większości wad, usterek i braków.
Pod koniec września na
Mazurach organizowana jest jesienna wyprzedaż jachtów. W jednym miejscu
można obejrzeć i przetestować kilkadziesiąt używanych jednostek (w większości
jachty po-czarterowe).
Wiosną ceny jachtów używanych
są wyższe niż jesienią. Powodem jest chęć zaliczenia do ceny jachtu kosztów
jego slipowania, transportu, zimowania, remontów itp. Wiosną - jachty czarterowe
mają już z reguły częściowe rezerwacje czarterów.
Najwyższe ceny jachtów używanych
są bezpośrednio przed sezonem.
Pytanie:
Od czego zależy cena jachtu? Ile warto zapłacić za jacht typu xxx?
Odpowiedz:
Cena zależy od podaży i popytu, okresu sprzedaży, mody na dany model jachtu.
Przy wyborze jachtu nigdy nie kieruj się wyłącznie jego ceną. Niska
cena jest przeważnie adekwatna do jego stanu i atrakcyjna z pozoru może
okazać się bardzo wysoka, gdy przyjdzie nam doprowadzić jacht do używalności.
Niektórych jachtów nie opłaca
się już reanimować, gdyż koszt remontu może przewyższyć cenę jachtu droższego
ale w znacznie lepszym stanie lub wręcz nowego (pomijając oldtimery kupowane
najczęściej bez uzasadnienia ekonomicznego).
Pytanie:
Chcę uszyć nowe żagle stosując pełzacze. Czy mogę użyć takiego żagla do
tradycyjnego masztu z likszparą.
Odpowiedz:
Potrzebny jest specjalnie dostosowany profil masztu lub tradycyjny maszt
z likszparą wyposażoną w tzw. sailtrack
(likszpara
z tworzywa na bazie teflonu, z pełzaczami ze stali nierdzewnej, wsuwana
w likszpare masztu).
Pytanie:
Nie posiadam uprawnień. Czy mogę kupić jacht/motorówkę?
Odpowiedz:
Oczywiście. Do kupna jachtu motorówki wystarczy odpowiednio gruby portfel.
Uprawnienia potrzebne są do prowadzenia niektórych jachtów/motorówek.
Od 1 stycznia 2008r bez_uprawnień
można kierować jachtem żaglowym o długości całkowitej do 7,5m (dawniej
brano pod uwagę powierzchnię żagli - obecnie długość, którą łatwo zmierzyć)
lub motorówką o mocy silnika do 10kW (ok.13KM). (USTAWA
z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz
niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2007r. Nr 171 poz. 1208)
Pytanie:
Jak
obecnie wygląda sprawa przeglądu technicznego i rejestracji jachtu, czy
jest on obowiązkowy?
Odpowiedz:
Obecnie (sezon 2008), nie
ma obowiązku rejestracji jachtów o długości kadłuba do 12m
lub jachtów motorowych o mocy silnika do 15kW. Nie ma też obowiązkowych
przeglądów technicznych.
Podstawa prawna: Rozporządzenie
Ministra Sportu i Turystyki z dn. 11 kwietnia 2008r. w sprawie trybu rejestracji
statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu i rekreacji
- Dz.U. Nr 72 z poz. 425 i 426) - zobacz
w formacie PDF
Pytanie:
Kupiłem
jacht, przywiozłem go z Niemiec czy muszę go jakoś oclić?
Odpowiedz:
Nie ma cła w UE. Nie ma też akcyzy (jak np. w przypadku samochodów). Ponadto
na śródlądziu nie ma obowiązku rejestrowania jachtów do 12m długości całkowitej
i mocy silnika do 15kW (w przypadku motorówek). Jeżeli transakcja odbyła
się poza granicami RP, nie ma także podatku od umów (PPC).
Pytanie:
Na co zwracać uwagę kupując echosondę?
Odpowiedz:
Przede wszystkim należy wybrać odpowiedni dla siebie i swoich potrzeb model
urządzenia. Oferta na rynku jest olbrzymia - od prymitywnych, używanych
sond starego typu, pokazujących jedynie głębokość po zaawansowane technicznie
urządzenia sprzężone z nawigacją satelitarną.
-
Jakie
urządzenie wybrać? W przypadku prostych urządzeń różnią
się one jedynie ogólnie pojętą czułością - praktycznie każda nowsza echosonda
pokazuje oprócz głębokości: temperaturę wody, strukturę dna (czy twarde
czy miękkie-muł) oraz symbole rybek różnej wielkości obrazujące orientacyjną
wielkość obiektów pływających pod dnem łodzi (niekoniecznie ryb). Droższe
modele posiadają jeszcze czujnik prędkości łodzi względem wody (wody nie
dna). Kupując prostą echosondę należy kierować się popularnością danego
urządzenia na rynku i dostępnością serwisu na terenie Polski opinią o danej
marce, rozdzielczością pionową ekranu (im większa tym więcej szczegółów
można zaobserwować - nigdy ceną czy ilością dodatkowych, często
niepotrzebnych fukncji, z których po wstępnym zapoznaniu nigdy nie będziesz
korzystać.
-
Jeżeli to dla Ciebie istotne
- sprawdź czy wybrane urządzenie posiada obsługę w języku polskim
-
Na płytkich akwenach bardzo
przydatną funkcja jest alarm głębokości - alarm włącza się gdy jest
zbyt płytko (głębokość reakcji alarmu można ustawić).
-
Zastanów się czy potrzebujesz
echosondę
stacjonarną do zamontowania na łodzi na stałe (ewentualnie z odłączanym
ekranem) czy przenośną (ekran w obudowie z rączką do przenoszenia
+ przetwornik z przyssawką + pojemnik wewnątrz obudowy na baterie)
-
Standardowy przetwornik echosondy
można zalaminować na dnie (nie trzeba wiercić otworu w dnie) na jednowarstwowym
kadłubie bez przekładek - czyli sama tkanina szklana + żywica bez dodatków
typu sklejka, pianka itp. Należy jednak liczyć się ze zmiejszeniem czułości
- w niektórych modelach czułość można zwiększyć ręcznie.
-
W przypadku kupna echosondy
pochodzącej zza oceanu (przeważnie USA) zwrócić uwagę czy ma możliwość
pokazywania głębokości w metrach, a temperatury w stopniach Celsjusza
(najtańsze modele mają zablokowaną taką możliwość i głębokość można odczytywać
tylko i wyłącznie w stopach).
-
W przypadku zakupu urządzeń
współpracujących z GPS-em koniecznie zorientować się, czy nasze urządzenie
będzie
współpracowało z lokalnymi mapami. W ogłoszeniach jest mnóstwo sprzętu
kupionego w Ameryce, do którego nie ma w ogóle lub są poważne trudności
z dostępnością map wód Polski, o Mazurach nie wspominając.
-
W przypadku map bardzo ważna
jest ich dokładność. Dla wędkarzy nieoceniona będzie wiarygodna i dokładna
batymetria (mapy głębokościowe).
-
Kupując urządzenie używane sprawdź,
czy obudowa nie była otwierana, (jeżeli była to dlaczego) - czy urządzenie
jest wodoodporne (zachowało szczelność).
-
Bajery:
-
Dodatkowe stożki - do pomiaru
głębokości i struktury dna służy jeden środkowy stożek, pozostałe jedynie
poprawiają identyfikację ryb na szerszym obszarze.
-
GPS - przydaje się do zaznaczenia
pozycji (np. atrakcyjnego łowiska, wejścia do portu/kanału, podwodnych
kamieni / mielizn itp.).
-
Czujnik ciśnienia atmosferycznego
ze wskażnikiem zmian - przydatny do przewidywania pogody, a nawet nadchodzącej
burzy. Jednak, aby spełnił swoją rolę - urządzenie musi być włączone wcześniej
przez kilka godzin, aby był widoczny spadek/wzrost ciśnienia.
Masz pytanie na
które nie znalazłeś odpowiedzi?
e-mail: zbyszek@mazury.info.pl
Zapraszamy także do dyskusji
na forum.mazury.info.pl
Powyższe
porady zostały zamieszczone jedynie w celach informacyjnych.
Redakcja
nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne pośrednie lub bezpośrednie szkody
powstałe na skutek stosowania w praktyce zawartych powyżej porad.
|
ZOBACZ TEŻ: Poradnik
czarterującego jacht na Mazurach. |
POWRÓT
DO GIEŁDY JACHTÓW - KUPIĘ-SPRZEDAM JACHT
|